Ungdom shopper partier
Unge mellom 19 og 25 år ser på de politiske partiene som et marked, og har klare meninger om partienes image: SV-erne er miljøvernere, Høyre-folk går i operaen, mens FrP-erne trives best på dansegalla. Kristelig Folkeparti er imot alt som er gøy. SV vil nekte folk å bestemme selv. FrP står for egoismen. Slik oppfatter unge nordmenn de politiske partiene ifølge en undersøkelse som Norges Markedshøyskole gjennomførte før sommeren 2003. Nettstedet DinSide presenterer undersøkelsen.
Oppgave
- Les artikkelen på nettstedet og forklar hva det betyr at ”ungdom shopper partier”.
- Hva er den viktigste virkningen av at politikken er blitt mer styrt av markedet?
- Les artikkelen ”Slik oppfattes partiene” og sett opp en samlet oversikt over hva studentene forbinder med de enkelte partiene.
- Hvordan stemmer dette med din egen oppfatning av partiene?
- Lag et innlegg til en diskusjon i klassen om hva slags verdier du forbinder med de politiske partiene, og hva som er viktig når ungdom skal ta politisk standpunkt (velge seg et parti).