Kapitteloversikt
til hovesidenutskrift
 

Ungdom shopper partier

Unge mellom 19 og 25 år ser på de politiske partiene som et marked, og har klare meninger om partienes image: SV-erne er miljøvernere, Høyre-folk går i operaen, mens FrP-erne trives best på dansegalla. Kristelig Folkeparti er imot alt som er gøy. SV vil nekte folk å bestemme selv. FrP står for egoismen. Slik oppfatter unge nordmenn de politiske partiene ifølge en undersøkelse som Norges Markedshøyskole gjennomførte før sommeren 2003. Nettstedet DinSide presenterer undersøkelsen.

Oppgave

  1. Les artikkelen på nettstedet og forklar hva det betyr at ”ungdom shopper partier”.
  2. Hva er den viktigste virkningen av at politikken er blitt mer styrt av markedet?
  3. Les artikkelen ”Slik oppfattes partiene” og sett opp en samlet oversikt over hva studentene forbinder med de enkelte partiene.
  4. Hvordan stemmer dette med din egen oppfatning av partiene?
  5. Lag et innlegg til en diskusjon i klassen om hva slags verdier du forbinder med de politiske partiene, og hva som er viktig når ungdom skal ta politisk standpunkt (velge seg et parti).

Nettressurser

DinSide: Unge shopper parti etter image

http://www.dinside.no/php/art.php?id=86258